PayEx logo

Velkommen til Kundeservice

Vælg kategori nedenfor

Spørgsmål og svar vedr. faktura- & debitorservice

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål. For at åbne svaret, skal du klikke på plus-tegnet. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du ikke finder det, du søger.

Hvor finder jeg specifikation af det indbetalte beløb på min konto?

Bogføringsgrundlaget findes i fanen Rapporter i PayEx Online. Klik på indbetalinger og derefter Afregningsspec. Herfra kan du vælge den pågældende dato, du vil se specifikation for

Hvornår får jeg pengene indbetalt?

Pengene udbetales på afregningsdagen, og er derfor typisk på din bankkonto den næste bankdag.

Hvordan ser jeg de af mine fakturaer, som ikke er betalt?

I PayEx Online vælger man fanen Fakturaer, klikker ”avanceret søg” og i rullemenuen Vis vælges Aktive, forfaldne. Listen indeholder kravkoder, der angiver hvor langt de er i rykkerforløbet. Forklaring af de enkelte kravkoder findes i PayEx Online længst oppe til højre under Hjælp.

Slutkunden påstår at de har betalt, men PayEx har intet registreret

Du som kunde beder slutkunden indsende kvittering på indbetaling. På kvitteringen skal fremgå: Indbetalingskonto, -dato og beløbet der er betalt.

Slutkunden spørger hvorfor en faktura kun er delvist betalt.

Log på PayEx Online, og bed om fakturanummeret. Typisk er der en forklaring under Noteringer på fakturafanen

Jeg har modtaget direkte indbetaling fra kunde på min konto. Hvad gør jeg?

Slå op i PayEx Online under fakturafanen. Vælg punktet Afregning af direktebetalt faktura, og følg instruktionerne. Er du factoringkunde skal du indbetale fakturaen til PayEx med reference til det oprindelige fakturanummer, for at factoring regnskabet kan afstemmes,

Fakturaen står som Fuldt Betalt eller Afsluttet i PayEx Online. Vil slutkunden blive opkrævet eventuelle resterende omkostninger?

Nej. Fakturaen er afsluttet og slutkunden vil ikke blive opkrævet yderligere.

Hvorfor har I ikke returneret indbetalingen fra en udenlandsk kunde?

PayEx har behov for at kende IBAN og SWIFT for at kunne udbetale. Dette har vi ikke modtaget fra slutkunden endnu.

Min slutkunde har modtaget en påmindelse, til trods for at der er en kreditnota på samme beløb som fakturaen. Hvorfor det?

PayEx kunder råder selv over retten til hvilke fakturaer og kreditnotaer der skal udlignes mod hinanden. Dette gøres på fakturafanen under Udlign kreditfaktura

Hvad betyder kravkoderne i PayEx Online?

Det mest almindelige er ”0” fakturaen er udstedt, ”10” første rykker er udsendt, ”20” inkassovarsel er sendt og ”90” fakturaen er overdraget til inkasso. En mere detaljeret forklaring af de enkelte kravkoder findes i PayEx Online længst oppe til højre under Hjælp.

Hvordan udlinger jeg en kreditnota?

Slå faktuaen op i PayEx Online under fakturafanen. Vælg punktet Udlign kreditfaktura, og følg instruktionerne

Hvordan afskrives en faktura eller f.eks. rykkergebyr?

Slå faktuaen op i PayEx Online under fakturafanen. Vælg punktet korrigering, og følg instruktionerne. OBS En belånt/pantsat faktura kan ikke afskrives. Kontakt da PayEx for vejledning.

Hvordan stopper jeg rykkerrutinen på en faktura?

Slå faktuaen op i PayEx Online under fakturafanen. Vælg punktet Henstand/Stop, og følg instruktionerne

Slutkunden har søgt om Betalingsservice. Er aftalen aktiv?

Slå kunden op i fanen Kunder i PayEx Online. Klik på Betalingsservice i feltet til venstre. Står der 0231 aktiv, har kunden en aktiv Betalingsservice aftale.

Hvordan opsiger jeg kundens Betalingsservice aftale?

Det er kunden selv der skal opsige aftalen via sin bank eller netbank. Hvis en aktiv ikke bliver benyttet i 15 måneder opsiges den automatisk af NETS.

Hvordan opdaterer jeg kundeoplysninger?

Det skal gøres via fil til PayEx. Enten CUSIN eller et af de standard-interfaces der er bygget imod vores sytemer.

Kan I søge efter en indbetaling på jeres konto?

Kontroller først sammen med slutkunden om de oplysninger der er på fakturaen (kontonummer, reference, beløb mm.) stemmer overens med det der står i kunden bank. Stemmer det ikke skal slutkunden indsende kvittering på indbetaling. På kvitteringen skal fremgå: Indbetalingskonto, -dato og beløbet der er betalt. Dette videregives til PayEx som herefter søger efter betalingen.

Log ind

Her kan du logge på PayEx Online

Log in PayEx Online

E-mail

Nogle gange er det lettere at sende en mail. Vi bestræber os på at svare inden for 24 timer på hverdage.

Telefon

Du er velkommen til at ringe til os mandag - torsdag kl 09:00-16:00 og fredag 09:00-15:30. For hurtigere betjening, beder vi dig om at have dine oplysninger klar.

+45 3312 1030